internetfüggőség

Játékszenvedély, internet- és számítógép-függőség: több embert sújt, mint hinnénk

Szerencsejáték, internet, számítógépes játékok: a közös bennük, hogy mindegyiktől függővé lehet válni. Lássuk, mik a tipikus tünetek, és mit tehet, aki áldozatául esett valamelyiknek.

Nem árulunk el nagy titkot, ha azt mondjuk, az ember “eredendően” hajlamos a függőségre. Gondoljunk csak a szerencsejátékokra, amelyek hosszú ideje jelen vannak a civilizált társadalmakban, így a szerencsejáték-függőség sem újkeletű probléma.

A játékfüggőségnek azonban az utóbbi időben újabb vállfaja is kialakult: a számítógépes játékoktól való függés. Illetve magával a géppel, valamint egyéb eszközökkel, “kütyükkel” (tabletekkel, okostelefonokkal) is túl szoros kapcsolatba kerülhetünk – sőt, az internetfüggőség is létező probléma. Elég csak a buszon, étteremben, illetve szinte bárhol mobiljaikba temetkező embertársainkra gondolni…

A szerencsejáték-függőség

szerencsejáték függés

Fotók: Pixabay

Mennyire súlyos probléma Magyarországon a szerencsejáték-függőség?

A Szerencsejáték Zrt. 2018-as felmérése szerint három év alatt megháromszorozódott a szerencsejáték-függők száma Magyarországon. Az adatgyűjtés során összesen 4000 embert kérdeztek meg (a felét online). Az eredmények szerint mintegy 300-360 ezer felnőtt küzd szerencsejáték-függőséggel. A 15-17 éves korosztálynál sem jobb a helyzet, 30 százalékuk esetében már megjelent valamilyen szinten a szerencsejáték-függés. Az érintettek mintegy 17 százalékának a házassága is ráment a függőségre, 8 százaléka pedig a munkáját is elvesztette emiatt.

A szerencsejáték-függőség kialakulása

1. Aki nyer, az mer

A kezdeti időszakra jellemző, hogy a játékosok nagy része többször nyer, mint ahányszor veszít. Akár jelentős nyeremények is előfordulhatnak, így hamis biztonságérzet alakul ki. A játékos sikeresnek érzi magát, rózsaszínben látja a világot – és a saját jövőbeni esélyeit. Ez toleranciához vezet – egyre sűrűbben, egyre nagyobb tétekben kell játszani ahhoz, hogy ugyanazt az élmény tapasztalja.

2. A nyerő széria vége

Ebben a szakaszban az inga visszalendül, a játékos elkezd veszíteni. Akár egy nagyobb veszteséggel is indulhat ez az időszak, ami fordulópontot jelent, mert a játékos – vagy inkább: beteg – ettől kezdve azon dolgozik, hogy a veszteséget visszanyerje. De általában nem ez történik, hanem egyre többet veszít. A beteg mindezt eltitkolja a családtagjai, barátai, munkatársai elől, és elkezd kisebb-nagyobb kölcsönöket kérni.

3. A mélypont

A beteg előtt világossá válik a függősége, mégsem képes véget vetni neki. Ebben a fázisban előállhat a teljes pénzügyi csőd, amit már a környezete elől sem olyan egyszerű elrejteni. Megjelenhetnek az etikátlan tettek vagy akár a bűncselekmények: lopás, sikkasztás, csalás stb is. Előfordulhat, hogy magának és/vagy másoknak ígéretet tesz a játék abbahagyására. Miután pedig ezt képtelen betartani, lelkifurdalást érez, bűntudat gyötri és depresszióba esik, ami gyakran újabb játékhoz vezet. Előfordulhat az is, hogy végül letartóztatják. Ez a fázis a függőség abszolút mélypontja.

4. A fásult kiábrándultság

Ekkor a beteg már nem reménykedik benne, hogy valaha is egyenesbe tuja hozni az anyagi helyzetét. Ennek ellenére a szerencsejáték folytatódhat (még ha a korábbinál alacsonyabb intenzitással is).

Miről ismerhető fel a szerencsejáték-függőség?

függőség

A fizikai függést okozó addikciókkal ellentétben – például alkohol- vagy drogfüggőség – ennél a betegségnél nem jelentkeznek direkt testi tünetek (vagy ha igen, azok inkább a játékfüggőség kapcsán kialakult pszichoszomatikus tünetek lehetnek). Ennek ellenére vannak olyan jelek, amelyek kétséget kizáróan árulkodnak az addikcióról.

Jellegzetes tünetek:

  • a beteg gondolatait a szerencsejáték tölti ki, folyton a játékra, a lehetséges nyereményekre gondol
  • egyre gyakoribb játék, egyre nagyobb tétek
  • nem tudja abbahagyni, amikor szeretné, nem tudja tartani magát az előzetes tervekhez (pl. több pénzt költ rá, mint amit előzetesen eltervezett)
  • rossz közérzet, nyugtalanság, szorongás, ha csökkenti a játékra szánt időt, pénzt, vagy ha megpróbálja befejezni
  • a játék egy eszköz a rossz hangulat leküzdésére, a problémák kezelésére
  • ha veszít, a beteg akkor is eltökélten játszik tovább, hogy a veszteséget visszanyerje
  • hazugságok annak érdekében, hogy a beteg környezete ne szerezzen tudomást a függőségéről
  • bűncselekmények elkövetése, hogy az anyagi kereteket biztosítani tudja a játékhoz, illetve a veszteségek finanszírozásához
  • párkapcsolat, állás elvesztése a játékszenvedély miatt
  • elmagányosodás
  • depresszió

A szerencsejáték-függőség kezelése

Mint a függőségeket általában, ezt is nagyon komolyan kell venni. Ha a beteg még nem szakadt ki az őt körülvevő szociális környezetből, addikciója kevésbé súlyos, nem előrehaladott, érdemes pszichológushoz, pszichoteraputához fordulni. Kifejezetten ajánlott önsegítő csoportokhoz csatlakozni. A szerencsejáték-függőknek is van az Anonim Alkoholistákhoz hasonló önsegítő szervezetük. A Gamblers Anonymusnak (Névtelen Szerencsejátékosok) magyarországi csoportja is van.

Súlyosabb esetben a fentieken túl gyógyszeres kezelésre is szükség lehet – ezt természetesen csakis szakorvos bevonásával ajánlott elkezdeni. Mind az opiátfüggőségeknél használt nalmefen hatóanyagú, mind pedig a kedélybetegségeknél használt paroxetine hatóanyagú gyógyszerek hatékonyak ebben az esetben is.

A számítógép- és internetfüggőség

játékszenvedély

Ezeket a függőségeket különösen veszélyessé és viszonylag nehezen felismerhetővé teszi, hogy olyan tevékenységekhez kapcsolódnak, amelyek társadalmilag elfogadottak. Az alkohollal, kábítószerekkel, szerencsejátékokkal kapcsolatban a társadalom eleve gyanakvó, illetve negatív sztereotípiákat társít. Azonban a számítógép-használatot vagy az internetezést ezeknél több nagyságrenddel nagyobb tolerancia övezi.

Játékfüggőség nem csak a szerencsejátékok, hanem a számítógépes és videojátékok esetében is kialakulhat. Mivel ma már a játékok többségét interneten, más játékosokkal együtt, multiplayer módban is lehet játszani, ezért a számítógépes játékfüggőség összefonódik az internetfüggőséggel.

Az internetfüggőség fajtái

internet

A játékok persze csak az internetes addikció egyik területét jelentik, ezen kívül még van jó pár. Az internetfüggőség következő aleseteit azonosította Kimberly Young, a betegség elismert kutatója:

  • internetes játékfüggőség (gaming)
  • online kapcsolatfüggőség (pl. chat, e-mail, kommunikációs appok)
  • kényszeres információgyűjtés (híroldalak, fórumok stb. túlzásba vitt böngészése)
  • online vásárlási függés
  • online szexuális tevékenységektől való függőség (pornóoldalak, szexchat stb.)

Az internetfüggőség tünetei

Az Amerikai Pszichiátriai Társaság (American Psychological Association, APA) javasolta, hogy az internetes játékfüggőséget pszichés betegséggé nyilvánítsák (bár végül mégsem került be függőségeket tartalmazó kiadványuk utolsó kiadásába). A Mentális rendellenességek kórmeghatározó és statisztikai kézikönyve (DSM) azonban részletezi a betegség tüneteit:

  • a beteg gondolatai a játék körül forognak akkor is, ha éppen nem játszik
  • ha valami rajta kívül álló ok vagy körülmény miatt nem tud játszani, zavarodott, ideges, nyugtalan, szorongó lesz
  • egyre több időt kell fordítani a játékra, hogy ugyanazt az élményt kapja a beteg (tolerancia)
  • korábbi hobbik, érdeklődési körök feladása
  • képtelen keretek közé szorítani a játékkal töltött időt, pláne abbahagyni azt
  • problémái, rossz hangulata elől az internetes játékba menekül
  • akkor is tovább játszik, ha rádöbbent, hogy függő, és mekkora károkat okoz ez a számára, illetve ha a környezetéből, barátaitól, családtagjaitól visszajelzést kap erről
  • próbálja titkolni a játékra fordított idő valódi nagyságát, akár hazugságokkal is megtéveszti a környezetét
  • fontos emberi kapcsolatait (pl. párkapcsolat), munkáját, tanulási vagy karrierlehetőségeit is veszélyezteti függősége – vagy el is veszti valamelyiket emiatt

internet káros hatásai

Az APA szerint, ha ezek közül legalább öt tapasztalható egy éven belül, az illető nagy valószínűséggel internetfüggő.

A jutalomhiányos szindróma, avagy a tech- és szoftvercégek szerepe

A szakemberek szerint a függőségekre való hajlam egyik oka a dopaminrendszer rendellenessége, alulműködése. Ez a zavar örökölhető, és az agy összetett biokémiai rendszerének nem kielégítő működését jelenti. A jutalomhiányos szindrómaként ismert tünetegyüttesre egyfajta válasznak tekinthető a beteg részéről a függőség. Ez által intenzívebb ingereknek teszi ki a jutalmazó idegpályarendszert, így biztosítva az addikció segítségével, hogy az általa megélt “jutalomdeficit” csökkenjen vagy eltűnjön. Persze ez csak egy ideiglenes, illuzórikus állapot. Valójában a függőség nem megoldás, hosszú távon nem javít, éppen ellenkezőleg: ront a helyzeten.

A jutalomhiányos tünetegyüttest azonban a nagy cégek is figyelembe veszik a termékeik tervezésekor. A Facebook például a “közösségi jutalmazás” (social reward) módszerével éri el, hogy a felhasználók minél több időt töltsenek az oldalon, illetve minél előbb visszatérjenek – hívták fel a figyelmet a Michigani Állami Egyetem kutatói. Több szakértő is úgy foglalt állást korábban, hogy a Facebookon a bejegyzésekre, kommentekre adható lájkok úgy ingerlik az agy jutalomközpontját, mintha kifejezetten függővé szeretnék tenni ezek által a felhasználókat.

játék és szenvedély

Persze a számítógépes játékokat gyártó cégeket sem kell félteni. Alapvetés, hogy a játékosokat folyamatosan feladatokkal kell ellátni a játék során, amelyeket teljesítve jutalomban részesül. Ez leginkább az RPG és az MMORPG típusú játékoknál figyelhető meg. De ugyanez jelenik meg a mobiltelefonokra ingyenesen letölthető játékoknál, ahol az alkalmazáson belül viszont kiegészítők, tárgyak stb. vásárolhatók. Ugyan ezek nélkül is játszható a játék, de egy idő után csak nagy nehézségek árán és nagyon lassan tudunk eljutni a következő szintre vásárlás nélkül. Ha azonban megvesszük az éppen szükséges kiegészítőt, gyerekjáték a feltételek teljesítése, és máris érkezik a jutalom.

A játékfüggőség megelőzése és kezelése

Ha valaki azt veszi észre magán, hogy egyre több időt tölt a gép (vagy a tablet, mobiltelefon) előtt, érdemes megkeresni a valódi okot. A net vagy a játékok virtuális világába való belemerülés azért is annyira vonzó, mert elfeledteti a valós problémákat. A rossz hangulat elűzésére is ideális a lájkok hajszolása, vagy az újabb és újabb pályák meghódítása egy játékban. Hosszabb távon azonban éppen fordított a hatás: a net-, illetve játékfüggőség szorongóvá, depresszióssá tesz.

Ezért a legjobb utánajárni, mi okozza azt a kellemetlen érzést, ami elől a függőségbe menekülünk. Illetve más lehetőségeket keresni ennek oldására: például időtöltés barátokkal, kirándulás, mozgás stb. Ha pedig már megtörtént a baj, a legjobb, ha egy olyan pszichológushoz vagy pszichiáterhez fordulunk, akinek ez a szakterülete. Az USA-ban egyébként az internetes játékfüggőknek is van önsegítő csoportjuk: az Online-Gamers Anonymus. Reméljük, hogy – mivel a betegség már ideért – hamarosan létrejön a magyar csoport is.